|
CTR leidt tot slechte sites
|
Er is geen reactie op 'CTR leidt tot slechte sites' Laat een reactie achter |
 Pearle.nl Is de toekomst van het Web een enorme coupons-uitventkraam worden?
23-05-2009
Laatst had ik een gesprek met een vriend werkzaam in de SEO-industrie en hij was zo trots dat hij zijn klanten precies kon vertellen hoeveel kliks ze via hem hadden verdiend. Hij keek me ongelovig aan toen ik hem vertelde dat hoe groter zijn succes nu, hoe eerder deze in de toekomst zou ophouden. Mijn stelling is dat wanneer het enige verdienmodel voor uitgevers gebaseerd is op 'doorklikken' dit verschraling van het Web zal betekenen! Met AdSense waren ineens advertentiegelden voor alle uitgevers beschikbaar (Content is still King), maar met het populair worden van het doorklik-model verschoof het belang van advertentie naar marketing. De 'clickthrough rate' of CTR is een manier om succes van een reclamecampagne te meten. Wanneer een advertentie 100x wordt getoond en er wordt er 1x op geklikt, dan is de CTR 1%. Reclamemakers beschouwen 2% als zeer succesvol, maar 1% is een acceptabele CTR.
CTR is echter een dom model
Het doorklikken kan beïnvloed worden door interessante reclame-uitingen, denk aan een goede aanbieding of iets dat zeer nieuwsgierig maakt. Daar moeten reclamemakers creatief voor zijn, maar daar zijn ze niet voor opgeleid.
Een traditionele advertentie nodigt niet automatisch tot klikken, immers de bedoeling van een advertentie was altijd om aandacht te trekken voor een product en je hoopte dat de consument aan het product dacht als ie ging kopen. Dus draaide alles om de juiste doelgroepen te vinden en om zoveel mogelijke mensen in contact te brengen met de uiting. Een hoop van de advertenties zijn daarom niet effectief als doorklikadvertenties.
Dit leidde er toe dat adverteerders probeerden uitgevers onder druk te zetten door lagere prijzen te bieden voor een doorklik: in de hoop om zo meer klikken te krijgen voor hun euro. Dit is een ridicule ontwikkeling.
Uitgevers staan niet in dienst van de adverteerder, maar in dienst van hun publiek. De adverteerder kan profiteren van het succes van een uitgever door zijn product onder de aandacht van het publiek van de uitgever te brengen. Het succes van de uitgever wordt bepaald door hoeveel publiek hij elke dag tot zich trekt en dit doet hij door interessante, relevante en onderhoudende 'content' te hebben. Maar hoe interessanter de 'content' hoe minder geneigd het publiek zal zijn op een advertentie te klikken. Dus als de uitgever meer klikken moet genereren dan moet hij minder interessante 'content' hebben.
Daar zit dus precies het probleem: minder interessante content leidt tot minder bezoek, deze zal waarschijnlijk niet gecompenseerd worden door de verhoogde CTR en zie daar het begin van een neerwaartse spiraal. Dom, dom, dom!
Denk eens aan de effectiviteit van een coupon: niemand zal een coupon uit een mooie architectuur tijdschrift scheuren, maar wel uit een huis-aan-huis-blad.
Adverteerders hebben vaker van dit soort domme ideeën gehad, denk eens aan de advertorials, direct mailing, spammen, het zijn altijd wel blijverdjes omdat ze ergens wel effectief zijn. Advertenties die afgerekend worden op basis van CTR zullen uitgevers massaal aan de bedelstaf krijgen. Traditioneel kunnen uitgevers beter met advertentie-instrumenten omgaan en minder marketing-instrumenten, omdat met deze laatsten hun onafhankelijkheid in het geding komt.
We weten allemaal dat "3 halen, 2 betalen" marketing is en geen advertentie, alleen op het web noemen we het ineens wel advertentie.
|
Er is geen reactie op 'CTR leidt tot slechte sites'
|
 |
(18-04-2010) Afgelopen vrijdagnacht raakte ik in discussie met twee prototypische SP-ers. Ze kennen mijn politieke betrokkenheid, flirten met het idee om op mijn partij te gaan stemmen, maar stemmen uiteindelijk toch vertrouwd. Ik begrijp heel goed wat ze interessant vinden bij mijn partij: onze roep naar kleinschaligheid, maar wel naar stedelijke proporties. Ik weet ook waar de pijnpunten zijn: onze roep om transparantie. Overmoedig geworden door enkele lezingen filosofie en enkele glaasjes bier besloot ik tot een experiment. Er zijn 2 reacties op 'Ongewenste vrijheid van meningsuiting' Laat een reactie achter |
 |
(04-03-2010) Een ontnuchterende verkiezingsuitslag. D66 maakt een iets mindere spectaculaire groei dan verwacht; een nek-aan-nek-race tussen PvdA en GroenLinks (GL), met als winnaar GL; gewoonNijmegen (gN) bewijst dat er een tweedeling bestaat in Nijmegen en weet hiervan te profiteren: felicitaties zijn op zijn plaats.
Er is geen reactie op 'Almere aan de Waal' Laat een reactie achter |
 |
CTR ledit tot slechte sites (23-05-2009) Laatst had ik een gesprek met een vriend werkzaam in de SEO-industrie en hij was zo trots dat hij zijn klanten precies kon vertellen hoeveel kliks ze via hem hadden verdiend. Hij keek me ongelovig aan toen ik hem vertelde dat hoe groter zijn succes nu, hoe eerder deze in de toekomst zou ophouden. Mijn stelling is dat wanneer het enige verdienmodel voor uitgevers gebaseerd is op 'doorklikken' dit verschraling van het Web zal betekenen! Er is geen reactie op 'CTR leidt tot slechte sites' Laat een reactie achter |
 |
(20-05-2009) In 1997 schreef ik mijn eerste artikel met als titel 'Content is King!': een aanval op de misconceptie dat een leuk uitziende website een garantie was voor succes, sterker nog dat vormgeving alles was. Ik haalde mijn gelijk, maar sinds kort lijkt de discussie weer op te laaien. Er is geen reactie op 'Content is still King' Laat een reactie achter |
 |
(19-05-2009) De laatste tijd valt mij steeds vaker op dat ondernemers koffie drinken zonder melk en suiker. Ik spreek gemiddeld 40 ondernemers in de week en bijna allemaal drinken zij hun koffie zwart en zonder suiker. Hun werknemers daarentegen gaan zich makkelijk te buiten aan allerlei frivoliteiten. Daarom tijd voor een nieuwe theorie! Er zijn 2 reacties op 'Koffie zwart graag!' Laat een reactie achter |
 |
(18-05-2009) In een poging om sympathie op te wekken waarschijnlijk brengen de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) vandaag het nieuws dat banken 31 miljoen schade hebben geleden door pinpasfraude. Dit gebeurt door het zogenaamde Skimmen. Het grappige is dat al heel snel duidelijk wordt dat de winkelier hier voor moet opdraaien, nou dat is wel heel erg flauw. Het Skimmen hebben de banken aan zichzelf te danken en zij wenden hun risico's tot nu toe voornamelijk af op de consument. Er is geen reactie op 'Skimmen door gierigheid van de banken' Laat een reactie achter |
|
|
|
|