|
Hoe gierigheid en gulzigheid van de banken leidt tot duurkoop
|
Er is geen reactie op 'Skimmen door gierigheid van de banken' Laat een reactie achter |
 Hier en daar duiken ze op in Nederland, de inpandige geldautomaten gewoon in een winkel. In de VS zag ik 15 jaar geleden al voor het eerst een kleine losstaande ATM in een piepklein buurt super.
18-05-2009
In een poging om sympathie op te wekken waarschijnlijk brengen de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) vandaag het nieuws dat banken 31 miljoen schade hebben geleden door pinpasfraude. Dit gebeurt door het zogenaamde Skimmen. Het grappige is dat al heel snel duidelijk wordt dat de winkelier hier voor moet opdraaien, nou dat is wel heel erg flauw. Het Skimmen hebben de banken aan zichzelf te danken en zij wenden hun risico's tot nu toe voornamelijk af op de consument. Het Skimmen gebeurt door foute types die de geldautomaten prepareren om gegevens van de klant te kopieren. Hoe kan dit gebeuren? Heel makkelijk dat komt door een combinatie van factoren: in Nederland hebben we waarschijnlijk de laagste dichtheid van geldautomaten per capita in heel Europa. Onze ranking komt overeen met onze Eurovisie Songfestival ranking. Vervolgens staan nagenoeg alle automaten in de buitenlucht, dus iedereen kan daar makkelijk bij. En als laatste de meeste automaten zijn niet voorzien van een camera. Deze drie factoren zorgen ervoor dat het loont om een automaat te prepareren: hoge opbrengst (elk automaat wordt flink gebruikt), kleine pakkans (de automaten zijn snel te bereiken en slecht verlicht, het valt niet op dat iemand bezig is iets te veranderen) en kosteneffictief (minder variatie in automaten gecombineerd met weinig automaten zorgt voor een kleine investering).
Kan het dan anders? Nou in de meeste Europese steden geeft je pas je toegang tot een helder verlichte, overdekte en veilig onderkomen. De banken in Nederland echter kozen voor de "el cheapo" oplossing. Ze hebben ondanks de lagere kosten ook nog eens maar weinig geldautomaten geplaatst, omdat ze hiermee de consument konden dwingen om vooral elektronisch te betalen. Dit zou zogenaamd veiliger zijn, maar vooral zouden de kosten opgebracht worden door de winkeliers (lekker dubbel cashen: abonnement en per tik).
Laat me raden wat de banken adviseren aan minister Bos: "graag weer geld om maatregelen te kunnen nemen, want we zijn weer zo zielig". Wouter niet doen! De banken hebben vet verdiend aan het pinnen en winkeliers houd deze keer jullie poot stijf: de klant kan altijd nog gewoon ouderwets contant betalen.
|
Er is geen reactie op 'Skimmen door gierigheid van de banken'
|
 |
(18-04-2010) Afgelopen vrijdagnacht raakte ik in discussie met twee prototypische SP-ers. Ze kennen mijn politieke betrokkenheid, flirten met het idee om op mijn partij te gaan stemmen, maar stemmen uiteindelijk toch vertrouwd. Ik begrijp heel goed wat ze interessant vinden bij mijn partij: onze roep naar kleinschaligheid, maar wel naar stedelijke proporties. Ik weet ook waar de pijnpunten zijn: onze roep om transparantie. Overmoedig geworden door enkele lezingen filosofie en enkele glaasjes bier besloot ik tot een experiment. Er zijn 2 reacties op 'Ongewenste vrijheid van meningsuiting' Laat een reactie achter |
 |
(04-03-2010) Een ontnuchterende verkiezingsuitslag. D66 maakt een iets mindere spectaculaire groei dan verwacht; een nek-aan-nek-race tussen PvdA en GroenLinks (GL), met als winnaar GL; gewoonNijmegen (gN) bewijst dat er een tweedeling bestaat in Nijmegen en weet hiervan te profiteren: felicitaties zijn op zijn plaats.
Er is geen reactie op 'Almere aan de Waal' Laat een reactie achter |
 |
(23-05-2009) Laatst had ik een gesprek met een vriend werkzaam in de SEO-industrie en hij was zo trots dat hij zijn klanten precies kon vertellen hoeveel kliks ze via hem hadden verdiend. Hij keek me ongelovig aan toen ik hem vertelde dat hoe groter zijn succes nu, hoe eerder deze in de toekomst zou ophouden. Mijn stelling is dat wanneer het enige verdienmodel voor uitgevers gebaseerd is op 'doorklikken' dit verschraling van het Web zal betekenen! Er is geen reactie op 'CTR leidt tot slechte sites' Laat een reactie achter |
 |
(20-05-2009) In 1997 schreef ik mijn eerste artikel met als titel 'Content is King!': een aanval op de misconceptie dat een leuk uitziende website een garantie was voor succes, sterker nog dat vormgeving alles was. Ik haalde mijn gelijk, maar sinds kort lijkt de discussie weer op te laaien. Er is geen reactie op 'Content is still King' Laat een reactie achter |
 |
(19-05-2009) De laatste tijd valt mij steeds vaker op dat ondernemers koffie drinken zonder melk en suiker. Ik spreek gemiddeld 40 ondernemers in de week en bijna allemaal drinken zij hun koffie zwart en zonder suiker. Hun werknemers daarentegen gaan zich makkelijk te buiten aan allerlei frivoliteiten. Daarom tijd voor een nieuwe theorie! Er zijn 2 reacties op 'Koffie zwart graag!' Laat een reactie achter |
 |
Skimmen door gierigheid van de banken (18-05-2009) In een poging om sympathie op te wekken waarschijnlijk brengen de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) vandaag het nieuws dat banken 31 miljoen schade hebben geleden door pinpasfraude. Dit gebeurt door het zogenaamde Skimmen. Het grappige is dat al heel snel duidelijk wordt dat de winkelier hier voor moet opdraaien, nou dat is wel heel erg flauw. Het Skimmen hebben de banken aan zichzelf te danken en zij wenden hun risico's tot nu toe voornamelijk af op de consument. Er is geen reactie op 'Skimmen door gierigheid van de banken' Laat een reactie achter |
|
|
|
|